неділя, 23 листопада 2014 р.

Виховна година з елементами тренінгу 
«Толерантність врятує світ»
Тепер, коли ми навчилися  літати по повітрю, як птахи,
 плавати під водою, як риби,  нам не вистачає тільки одного:
 навчитися жити на землі, як люди».
 Б.Шоу


          Мета: розкрити поняття «толерантність», показати певні рівні толерантної людини; розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати, приймати рішення, обирати правильну позицію; виховувати спостережливість, уважність до інших людей; виховувати здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість. 
Обладнання: персональний комп’ютер, проектор, екран.
Оформлення кабінету та дидактичні матеріали: макет поля з колоссям, плакат «Валіза толерантності», презентація, методична розробка заходу.

Хід заходу:
(Слайд 2)
-  «Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини», - сказав один учений. Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли приміряєш новий одяг або робиш зачіску, думаєш, що скажуть твої друзі, чи не вважатимуть вони тебе відсталим або «занадто» крутим. Попри все людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися ладнати з різними людьми. Тому тема нашого заходу «Толерантність врятує світ»
(Слайд 3)
Це слово походить від латинського «терплячий», це – терпимість до інших думок і вірувань.
- Як ви гадаєте, чи актуальна ця тема сьогодні?
- Так, правильно, адже, у сучасному суспільстві відбувається багато конфліктів – релігійних, міжнаціональних, воєнних. На жаль, наша держава зараз також перебуває у стані воєнного конфлікту. Війни виникають, мабуть, тому, що виникає розлад між людьми, не має між ними злагоди, кожен хотів слави або заздрить іншому, хоче довести, що він кращий, або прагне помсти.  Ще недавно жителі східної України були в були братами і сестрами, а зараз стали ворогами; в наш час багато людей агресивних, недобрих одне до одного; газети і телебачення розповідають про жахливі події, коли батьки вбивають дітей, брати братів, підлітки – один одного.
- І сьогодні у нас незвичайна виховна година.
 (Слайд 4)
 Уявіть що ми з вами перемістились до красивого пшеничного поля. Ми сидимо усі в колі, відпочиваємо. Це не просте місце, це поле називають Полем Роздумів і Досліджень. Я бажаю вам гарного відпочинку, цікавих і приємних хвилин.
(Слайд 5)
Вправа «Пошук подібності»
Роздати учням аркуші А4.
- Ви отримали чистий білий аркуш паперу, складіть його вдвоє, і без ножиць вирвіть половину силуету «людини». Розгорніть  вашого «чоловічка» і підпишіть його своїм ім’ям, підкресліть ім’я.  Напишіть у відповідних частинах тіла:
Колір свого волосся; (брюнет, шатен, блондин)
Колір своїх очей (сірі, карі, зелені, голубі);
Знак зодіаку (Овен, Телець, Близнюки, Рак, Лев, Діва, Терези, Скорпіон, Стрілець, Козеріг, Водолій і Риби.);
Улюблену пору року(зима, весна, осінь, літо).
- А зараз підніміть руки ті, хто брюнет, хто шатен, хто блондин.
Ті у кого очі сірі (карі, зелені, голубі).
Ті  хто за знаком зодіаку Овен (Телець, Близнюки, Рак, Лев, Діва, Терези, Скорпіон, Стрілець, Козеріг, Водолій і Риби).
Ті у кого улюблена пора року зима (весна, осінь, літо).
- Скажіть чи повторювались певні ваші ознаки , у «чоловічків» ваших одногрупників. Тож можна з упевненістю сказати, що багато з нас у чомусь схожі з іншими, чи то кольором волосся, чи певними вподобаннями.
(Слайд 6)
Вправа «Мікрофон»
-         Як ми відносимося до тих, хто до нас подібний?
(Відповіді учнів)
-         Чи так само ми відносимося до тих, хто від нас суттєво відрізняється?
(Відповіді учнів)
- Ми їх часто побоюємось, не схвалюємо, їх поведінку, критикуємо, або демонстраційно не звертаємо на них уваги, іноді навіть відносимось агресивно. Таке відношення називається упередженістю. Виразом упередженості є брак толерантності у відношенні до людей, які не підкоряються різним нормам, звичаям, які ми вважаємо обов’язковими.
(Слайд 7)
Інформаційне повідомлення «Толерантна особистість». Відео - презентація
Вперше поняття толерантності зустрічається у XVIII ст. у «Трактаті про віротерпимість» у відо­мого французького філософа Вольтера, який пи­сав, що «безумством є переконання, що всі люди мають однаково думати про певні предмети».
Зараз толерантність розуміємо, як повагу і визнання рівності, відмова від домінування та насилля, визнання прав інших на свої думки та погляди. Отже, толерантність перш за все має на меті прийняття інших такими, якими вони є, і взаємодію з ними на основі згоди.
Людей, які є не толерантними називають інотолерантними. Поділ людей на толерантних та інотолерантних є досить умовним. Кожна люди­на у своєму житті здійснює як толерантні, так й інотолерантні вчинки. Але здатність поводи­ти себе толерантно може стати особистісною ри­сою, а відтак - забезпечити успіх у спілкуванні.
Толерантна людина не ділить світ на два кольо­ри - чорний та білий. Вона не акцентує на роз­біжностях між «своїми» та «чужими», а тому готова вислухати та зрозуміти інші точки зору. Почуття гумору і здатність посміятися над сво­їми слабкими сторонами - особлива риса толе­рантної людини. У того, хто здатний до цього, менша потреба домінувати та зверхньо стави­тись до інших. Отже, толерантна людина знає і правильно оцінює себе. її добре ставлення до себе співіснує з позитивним і доброзичливим ставленням до інших.
Міжнародний день толерантності, проголо­шений 16 листопада 1995 року на 28-й сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО, набуває особливого значення на початку третього ти­сячоліття, перше десятиріччя якого ООН про­голосила Міжнародним десятиріччям культури миру та ненасильства (2000-2010). Події, що відбуваються у світі останнім часом, потребу­ють мобілізації зусиль для боротьби з терориз­мом, расизмом та нетерпимістю. Агресивність, конфронтація, відчуженість мають поступитись місцем толерантному ставленню людей одне до одного, взаєморозумінню і довірі.
(Слайд 8)
Вправа «Асоціації до слова «толерантність» (5 хв.)
-  Дуже часто ми чуємо щодо себе: то­лерантна або нетолерантна людина. Що ж таке то­лерантність? Чи виникають у вас думки та асоціації до слова «толерантність»? (Терпимість, співчутли­вість, розуміння іншого, щиросердність).
- Що ж таке толерант­ність і яким є розуміння толерантності у різних народів?
- Розуміння толерантності не однакове у різних культурах, тому що залежить від історичного до­свіду народів. У англійців толерантність розумі­ють як готовність і здатність без протесту сприй­мати іншу особистість, у французів - як свободу іншого, його думок, поведінки, політичних та ре­лігійних поглядів. У китайців бути толерантним означає великодушно ставитися до інших. В араб­ському світі толерантність - це вміння вибачати, терпимість, співчуття, а в персидському - ще й здатність до примирення. Іспанською мовою слово «толерантність» означає здатність визнавати від­мінність ідеї інших людей, українською мовою - здатність терпіти щось або когось, бути стрима­ним, стійким.
(Слайд 9)
Вправа «Валіза «Толерантність» (13 хв.)
- Заповніть валізу «Толерант­ність» рисами-синонімами (наприклад: мудрість, чуйність, відповідальність, взаєморозуміння, тер­пимість, людяність, небайдужість, об'єктивність, взаємоповага, доброзичливість, довіра,поблажливість, гуманізм, милосердя).
(Слайд 10)
Вправа «Чарівні окуляри» (10 хв.)
- У мене є  є чарівні окуляри, у яких можна побачити тільки прекрасне, що є у людини, навіть те, що людина інколи прихо­вує від усіх... «Ой, які ви усі гарні, веселі, розумні!»
Підходячи до кожного учня, називаю яку-небудь його позитивну рису, комплімент (хтось добре малює, хтось співає, танцює, прибирає в кабінеті).
- А тепер хай кожний із вас приміряє Окуляри, по­дивиться на інших і спробує побачити якомога біль­ше хорошого в кожному. Можливо, навіть те, чого раніше не помічали.
Учні по черзі одягають чарівні окуляри і назива­ють позитивні риси своїх друзів.
(Слайд 11)
Вправа-проект «Як навчитися бути толерантною особистістю» (15 хв.)
- Які б ви могли дати рекомендації для інших, щоб стати толерант­ною особистістю. Напишіть якими вони були б.
Зразок:
1. Не забувати, що всі люди різні, але всі вони рівні.
2. Не потрібно поспішати гніватися на людей або засуджувати їх: необхідно намагатися зрозуміти лю­дину, розібратися в ситуації.
3. Потрібно поважати почуття людей, не обра­жати їх.
4. Необхідно прагнути взаємодіяти з іншими людьми, не «підганяючи» їх до своїх уявлень.

А зараз перегляньте відео ролик «Толерантність».
(Слайд 12)
Кожна толерантна особистість володіє такою рисою як милосердя. Я хочу щоб ви переглянули відеоролик «Милосердя».
(Слайд 13)
Вправа «Соняшник» (5 хв)
 Сядьте в коло. Закрийте очі. Згадайте, якими ви прийшли на почато виховної години. Відкрийте очі і повільно піднімайтесь.
 Відчуйте, як ви поступово перетворюєтесь на єдину, дружну групу. Станьте ближче один до одного. Звузьте коло, щоб стати щільно один до одного. Покладіть руки на плечі своїм сусідам.
Уявіть собі що ви  - це квітка соняшника, яка повільно погойдується. Закрийте очі і повільно хитніться вліво, а потім вправо. Відкрийте очі і повільно подивіться на своїх одногрупників. Зустріньтеся очима з кожним із них. Тепер знову закрийте очі і зніміть руки з плечей сусідів…
Усвідомте, що соняшник уже дозрів і кожен з вас перетворився на самостійне його зернятко. Відійдіть  із закритими очима на крок назад і повільно розверніться… відчуйте, що вітер відносить вас далеко від соняшника. Але у вас є енергія,відчуйте її у своєму тілі… Скажіть самі собі: «Я толерантна особистість…». Тепер повільно відкривайте очі.
Завершення виховної години
-         А зараз послухайте древню китайську притчу.
Жила-була на світі сім’я. Вона була не проста. Більше 100 чоловік налічувалося в цій родині й усі були такі різні. Сім’я займала ціле село, так і жили всією ріднею і всім селом. Ви скажете: «Ну і що, хіба мало великих сімейств на світі?». Але річ у тому, що сім’я була особлива — мир і злагода панували в ній. Отже, на селі ні сварок, ні лайки, ні бійок і розбратів не було.
Дійшов поговір про цю родину до самого владики країни, і вирішив він перевірити, чи правду говорять люди. Прибув він до села, і душа його зраділа: довкола чистота, краса, достаток і мир. Добре дітям, спокійно людям похилого віку. Здивувався владика. Вирішив дізнатися, як селяни досягли такого ладу. Прийшов до голови родини і сказав: «Розкажи, як ти досягаєш такої згоди і миру в твоїй сім’ї». Той узяв аркуш паперу й почав щось писати. Писав довго, видно, не дуже сильний був у грамоті. Потім передав аркуш владиці. Той узяв аркуш і почав розбирати карлючки старого. Розібрав насилу і здивувався. Три слова були написані на папері: «любов», «прощення», «терпіння». І в кінці аркушу: «Сто разів любов», «Сто разів прощення», «сто разів терпіння». Прочитав владика, почухав, як велося, за вухом і запитав:
— І все?
— Так,— відповів старий,— це і є основа життя будь-якої гарної сім’ї.
І подумавши додав:
— І світу теж.
-         Нехай в нашій групі, нашому училищі, в ваших сім’ях, в ваших селах, селищах, містах і на нашій Україні завжди панують три слова «любов», «прощення», «терпіння».
(Слайд 14)

Будьмо толерантними!

Немає коментарів:

Дописати коментар