субота, 8 листопада 2014 р.

Небезпека алкогольних та слабоалкогольних напоїв

Мета: підвищити рівень знань учасників заняття щодо алкоголю та його наслідків, обговорити основні мотиви щодо вживання алкоголю молоддю, удоскона­лити навички розробляння профілактичних заходів із запобігання поширенню вживання алкогольних та сла­боалкогольних напоїв у молодіжному середовищі.
Наочне оформлення: мультимедійна презентація, відеофільм «Бережи себе», правила роботи в групі.
Обладнання: м'яка іграшка, стікери, роздатковий матеріал — тексти про ситуації, аркуші паперу, ручки, дошка (фліп-чарт), фломастери, мультимедійне облад­нання.
Хід заняття
►► Вступна промова (5 хв)
Соціальний педагог. Сьогодні ми розкажемо вам про алко­голь та розвіємо міфи, що склалися навколо цього захворювання.
Ви отримаєте знання про те, як:
    алкоголь впливає на здоров'я людини;
    захистити себе та близьких від зловживання алкогольними напоями.
Знання про алкоголь та його вплив на організм людини допоможуть вам уникнути небезпеки. Ко­жен з вас зможе усвідомити наслідки ризикованої поведінки, а водночас і те, як цей ризик можна зменшити або запобігти йому зовсім, тобто кожен може після отриманої інформації зробити для себе вибір.
Вправа «Знайомство» (5 хв)
Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, хороший настрій, сприяти згур­тованості групи.
Хід вправи
Учасники сідають у коло. Соціальний педагог знайомить їх із символічним учасником групи будь-якою м'якою іграшкою. Кожен учасник передає іграшку по колу, називаючи своє ім'я та вітаючись із групою.
►► Вправа «Берег надій» (5 хв)
Мета: виявити очікування учасників від заняття, що проводять.
Хід вправи
Соціальний педагог роздає стікери у формі корабликів, учас­ники пишуть на них свої очікування і приклеюють на аркуш з намальованим морем і берегом, озвучу­ючи написане.
Соціальний педагог ставить аудиторії запитання:
¾                 Що ви очікуєте від сьогоднішнього заняття?
¾                 Для чого проводять такі заняття?
¾                 Що ви б хотіли отримати від цього тренінгу?
►► Визначення з правил роботи (5 хв)
Соціальний педагог коротко оголошує правила роботи та по­яснює їхній зміст.


Умійте слухати одне одного
Це означає, що необхідно дивитися на того, хто говорить, і не перебивати його. Коли він закінчує говорити, наступний доповідач може коротко по­вторити те, що було сказано попереднім, перш ніж почне викладати свої думки. Коли хтось виступає, всі інші зберігають мовчання.
Говоріть по суті
Іноді учасники заняття відхиляються від обго­ворюваної теми. Замість того, щоб робити заува­ження, керівник дискусії в цьому випадку може сказати: «Я не зовсім розумію, як це пов'язано з нашою темою. Не міг би ти пояснити, що маєш на увазі? »
Діліться почуттями
Важливо, щоб кожен учасник мав можливість вільно висловлюватися. Заохочуйте прагнення ді­литися своїми думками, давайте можливість спів­бесідникам відчути, що їхні думки цінують і за них будуть вдячні. Варто пам'ятати, що учасник має право відмовитися від участі в обговоренні, коли воно викликає в нього сильні негативні почуття.
Проявляйте повагу
Відкритість у висловленнях з'являться лише тоді, коли учасники засвоять, що можна не по­годжуватися з чиєюсь думкою, але неприпустимо висловлювати оцінки щодо інших людей лише на підставі висловлених ними думок.
Правило піднятої руки
Висловлюватися по черзі: коли один говорить, інші мовчать і слухають, а перш ніж взяти слово, піднімають руку.
Правило безоцінних суджень
Приймають різні точки зору, ніхто одне одного не оцінює.
Правило конфіденційності
Те, що відбувається на занятті, залишається між учасниками.
Правило «Стоп»
Якщо обговорення якогось особистого досвіду учасників стає неприємним або небезпечним, той, чий досвід обговорюють, може закрити тему, ска­завши «стоп».
►► Мозковий штурм «Чому люди вживають алкоголь?» (5 хв)
Соціальний педагог пропонує учасникам поговорити про те, чому люди вживають алкоголь?
Його вживають і в помешканні, і на дискотеці. Його п'ють і батьки, і родичі, і сусіди, і улюблені телевізійні герої...
Приблизні варіанти відповіді
Тому що, на перший погляд, так легше спілку­ватися, бути веселим та почуватися невимушено. Але насправді, коли хтось у компанії напився, то це стає небезпечно, для усіх вечірка, замість при­ємного відпочинку, стає неприємністю поряд з вами з'являється психічно неврівноважена та отруєна людина, яку треба відводити додому або залишати на ніч та проводити «комплекс оздоров­чих заходів».
Перегляд відеофільму «Бережи себе» (10 хв)
Обговорення
♦       «Що таке алкоголізм?»


Вправа «Перевір себе»
«Міфи та факти про алкоголь» (15 хв)
•        Алкоголь перетравлюється організмом так само, як і їжа.
(Міф) Насправді: алкоголь всмоктується наба­гато швидше, ніж їжа.
    Пиво і слабоалкогольні напої тонік) не шкідливі для організму. (Міф) Насправді: вони призводять до зв" ня, погано впливають на серце і печінку.
    Холодний душ може допомогти п'яній людині швидше протверезіти.
(Міф) Насправді: холодний душ робить п'яного тільки мокрим і холодним.
    Банка пива 350 мл містить стільки ж алкого­лю, як і 180 мл вина або 45 мл горілки. (Факт)
    Випивши забагато алкоголю, можна померти. (Факт) Людина може померти від одноразово­го передозування алкоголем.
    Те, як алкоголь вплине на людину, не зале­жить від статі.
(Міф) Насправді: вміст алкоголю у крові жін­ки, яка випила одну склянку, буде вищим, ніж у крові чоловіка, який теж випив одну склян­ку, навіть якщо у них однакова вага. Після більшої кількості склянок різниця стає ще по­мітнішою.
        У невеликих дозах алкоголь зменшує напру­ження і знімає комплекси.
(Факт)
•        У невеликих дозах алкоголь послаблює кон­центрацію та сповільнює реакції.
(Факт)
•        Тривале зловживання алкоголем призводить до деградації особистості.
(Факт)
•        Якісні алкогольні напої не завдають шкоди ор­ганізму.
(Міф) Насправді: будь-який алкоголь шкідли­вий. Продукт його розпаду оцтовий альдегід завдає руйнівної шкоди організму.
•        Вживання алкоголю вагітною жінкою пере­шкоджає нормальному розвитку мозку нена­родженої дитини.
(Факт). Ушкодження мозку дитини це лише один з можливих ризиків, які бере на себе ва­гітна жінка, коли п'є алкогольний напій. Серед дефектів, спричинених уживанням алкоголю, є негативні зміни розвитку обличчя.
    Алкоголь, що міститься в технічному спирті, такий самий, як і в алкогольних напоях. (Міф) Насправді: технічний спирт є небезпеч­ною


    отрутою, і його ніколи не можна вживати.
    Печінка є органом людського тіла, який відпо­відає за перероблення алкоголю.
(Факт)
►► Вправа «Ситуації» ( 10 хв для обговорення в групах, 25 хв для обговорення в аудиторії)
Серед учасників формуються три групи, і кож­ній з груп дають по одній ситуації (кожному з учас­ників роздають текст про ситуацію).
Спочатку всі мають прочитати тексти про си­туації, потім обговорити у своїй групі.
Після цього кожна з груп представляє аудито­рії свою ситуацію (зачитує текст про неї) та пропо­нує шляхи розв'язання проблеми. Інші учасники після презентації можуть ставити питання, дис­кутувати.
Ситуація 1
Дві подруги, Тетяна і Лариса, уперше потрапивш на «дорослу» вечірку, де ніхто не збирався говорити, що спиртне їм ще рано споживати, де взагалі нікому було підказати, як їм поводитися. Як і всі, подруги ви­пили по чарочці коньяку, і їм відразу стало весело. Піс­ля другої чарки Тетяна в захваті хихикала, танцюва­ла до упаду, і все навколо кружляло разом з нею. Тре­тю чарку вона випила з деяким зусиллям, але відмовитися вважала за незручність, оскільки тост був «За прекрасних дам!». Після цього Тетяна стала поводитися зовсім нерозумно: загравала з хлопцями, втручалася в чужі розмови, приставала до всіх з обій­мами та поцілунками. Лариса, навпаки, трималася прекрасно, хоч і пила нарівні з Тетяною. Вона робила знаки, намагаючись зупинити Тетяну, повернути її поведінку в межі пристойності.
Незважаючи на відчайдушний настрій, четверту чарку Тетяна пити побоювалася, але, подивившись на Ларису, яка зробила це зовсім спокійно, вирішила не відставати. Незабаром язик у неї почав запліта­тися, руки-ноги не слухалися, почувалася погано, і Те­тяна взагалі вже нічого не розуміла. П ятий тост під­няли за батьків. «Пити до дна! кричали з усіх бо­ків. Батьки це святе!» І цього разу, зробивши над собою зусилля, Тетяна з відразою випила. Добре, що поруч сиділа Лариса, яка довела подругу до туалету, інакше її вирвало б просто за столом. Якби не Лариса, Тетяна взагалі б додому не добралася. Вона йшла, плентаючись, не розуміючи, у який бік іти, часом сіда­ла на землю і бурмотіла, що спатиме тут. Лариса насилу довела її і «передала» з рук у руки батькам. Батьки Тетяни вжахнулися. Промучившись із донькою всю ніч, вони довго лаяли її та все ставили у приклад Ларису, яка поводилася пристойно, а не напилася до півсмерті.
«Дивно, думала Таня, адже ми ж з Ларисою пили однаково; чому вона сп'яніла менше за мене?»
Дайте відповіді на запитання:
1.      Хто з дівчат біологічно схильний до алкоголізму?
2.Як варто поводитися стосовно алкоголю Ларисі?
3.Як варто поводитися стосовно алкоголю Тетяні?
4.Чи правильну позицію зайняли батьки Тетяни?
5.Які симптоми алкогольного отруєння спосте­рігалися в Тетяни?
6.Як складеться доля дівчат, якщо вони потра­плять в алкогольне мікросередовище?
7.А може, одна з них лише удавала, що п'є алко­голь?
Ситуація 2
У Світлани вагітність з перших же днів проходила важко. Вона двічі зомлівала, постійно почувала втому, сонливість, а головне її увесь час нудило і зовсім про­пав апетит. До лікаря Світлана йти не поспішала: по-перше, ще нічого не помітно; по-друге, вона панічно боялася здавати аналізи; по-третє, вона чула, що під час вагітності все одно не можна ніяких ліків вжива­ти — навіщо ж тоді йти до лікаря? Жаліслива сусідка, побачивши, що Світлана зблідла й схудла, стала роз­питувати про її самопочуття і розповіла, що коли її чоловік повернувся з Чорнобиля, де брав участь у лікві­дації наслідків аварії, він почувався самісінько так. Тоді йому порадили пити по склянці червоного вина на день, оскільки це дуже корисно: очищає організм, підви­щує гемоглобін і, взагалі, у вині багато вітамінів. Через півроку стан чоловіка значно покращився. Світлана вирішила спробувати засіб і в той же день купила пляшку червоного вина.
Дайте відповіді на запитання.
1.Чи правильно вчинила Світлана?
2.Наскільки достовірна інформація, яку повідо­мила сусідка?
3.Що потрібно зробити Світлані?
4.У якому триместрі вагітності алкоголь най­більш впливає на дитину?
Ситуація З
Олег та Оля одружилися відразу після школи. У них все було прекрасно: любов, молодість, здоров'я. Неза­баром чоловік пішов в армію, проте Ользі довго нудьгу­вати не довелося — народився син. Ігор ріс спокійним, веселим, міцним хлопчиськом. Оля радісно чекала по­вернення чоловіка, змальовуючи у своїй уяві картини їхнього майбутнього щасливого життя. Але сталося інакше. Чоловік повернувся з армії зовсім іншою люди­ною — це був «жмуток нервів». Та найголовніше, він майже щотижня приходив п'яним. Оля раніше ніколи не бачила його п'яним, та йу родині в них такого не бувало. Молода жінка була геть розгублена,не знала як діяти, тільки плакала. Добре, що чоловік, коли був п’яним, приходив дуже пізно, тому ні син, ні сусіди його не бачили, а вдома він особливо не гомонів. Через пів­року трапилося нещастя: Олю збила машина, і через два дні вона вмерла. Ігор пішов у ясла на п'ятиденку, а Олег став пити ще більше. Коли по п'ятницях він приходив по сина зовсім п'яний, йому не хотіли віддава­ти дитину, і незабаром постало питання про оформ­лення хлопчика в дитячий будинок. Батько поставив­ся до цього байдуже. Через рік Олег загинув за нез'ясованих обставин.
Незабаром Ігоря захотіли всиновити бездітний чоловік і жінка. їм дуже сподобався хлопчик, але, дізнавшись, що його батько       - алкоголік, вони засумнівалися: чи не виявиться потім, коли Ігорю прийде час іти до школи, що він недоумкуватий?
Дайте відповіді на запитання.
1.Наскільки обґрунтовані побоювання можли­вих усиновителів Ігоря? Поясніть, чому.
2.Що можна порекомендувати майбутнім усиновителям Ігоря?




Коментарі для Соціальний педагога щодо наведених ситуацій
Ситуація 1
Лариса біологічно більш схильна до алкого­лю, і їй слід цілком відмовитися від уживання алкоголю.
Тетяну організм рятує від негативних наслід­ків надмірного вживання алкоголю, оскільки у ви­падку передозування її організм реагує адекватно. Нагадаємо, однак, що цілком виключити спожи­вання спиртного їй доведеться в період, коли вона захоче мати дитину (за місяць до зачаття і до за­кінчення грудного вигодовування дитини).
За відсутності стресових ситуацій і перева­жання позитивних емоційних станів над негатив­ними Тетяна, ймовірно, залишиться на рівні по­мірковано питущої. Якщо ж життєві обставини складатимуться невдало, у неї може розвинутися алкоголізм. Лариса ж не зможе вижити в алко­гольному оточенні, їй доведеться або порвати усі відносини з таким мікросередовищем, або вона стане алкоголіком.
Ситуація 2
Те, що говорить сусідка, цілком імовірно, але стосовно чоловіка сусідки, а не Світлани. Не ви­ключено, що вживання вина поліпшить суб'єк­тивний стан Світлани, однак для майбутньої ди­тини це може мати трагічні наслідки.
Світлані варто негайно пройти медичне обсте­ження і дотримуватися розпоряджень лікаря, а не самолікуватиея, та ще й такими «народними» за­собами.
Ситуація З
Побоювання потенційних усиновителів Ігоря щодо недоумкуватості хлопчика через алкоголізм його батька безпідставні, оскільки той почав зло­вживати спиртним уже після народження дитини.
Проте, оскільки трагічні враження раннього дитинства залишили незгладимий слід у душі ди­тини, майбутнім усиновителям потрібно бути дуже обережними, щоб захистити Ігоря від нових психотравмуючих ситуацій. Варто спеціально попереди­ти їх про можливу біологічну схильність до алко­голізму, оскільки (судячи з перебігу хвороби Оле­га) у його батька така схильність, напевне, була.
Вправа «Плюси та мінуси» (5 хв обговорення в парах, 5 хв обговорення в аудиторії)
Матеріали: аркуші паперу, ручки, дошка (фліп-чарт), фломастери.
Хід вправи. Учасники діляться на пари, їм про­понують на аркуші паперу написати «плюси» та «мінуси» у споживанні алкоголю. Після цього кожна пара зачитує свої варіанти, а соціальний педагог фіксує це на дошці. Підбивають підсумки.




Немає коментарів:

Дописати коментар