вівторок, 4 листопада 2014 р.

Методична робота



Виховна година "Не будь собі ворогом!"
Мета: запобігати шкідливим звичкам, які негативно впливають на здоров'я підлітків(куріння); формувати вміння і навички учнів щодо власної безпеки, розуміння відповідальності за власні вчинки та їх наслідки; виховати в учнів бажання зберегти власне здоров'я.
Обладнання та оформлення: плакати, проектор, комп’ютер, комп’ютерна презентація, музичний супровід.
ХІД ВИХОВНОЇ ГОДИНИ:
«Здоров’я — не все, але все без здоров'я ніщо»
Сократ
«Кожна людина має свободу вибору. Кожен сам вирішує, курити чи не курити, зміцнювати своє здоров'я фізичними вправами чи рости хирлявим слабаком. Проте правильний вибір може зробити тільки той, хто вже здатний відповідати за свою поведінку, за своє здоров'я та за своє майбутнє взагалі». 


Соціальний педагог. (Слайд 2)
Легенда про “чортове зілля” – тютюн’
Летів якось чорт. Та кудись задивився
Й на вербу суху животом настромився.
І здох. Може, правда, а може брехня –
Посипалася з чорта того порохня.
Ішли мужики. Порохню найшли:
Вони недалечко там поле орали.
Кишені діряві були, як на зло,
Тож, чортове зілля повсюди зійшло.
Понюхали – листя духмяним здалося.
Комусь до смаку воно дуже прийшлося.
«Ти ба!» - мовив хтось, і від цього «ти ба»
З’явилася назва у зілля – ТАБАК.
Багато з тих пір табаку розвелося.
Пізніше курити його повелося.
А хтось, кажуть, сплюнув і вигукнув: «Тю!»
З’явилась у зілля ще й назва «ТЮТЮН»

Кожного третього четверга листопада в усьому світі відзначають День відмови від куріння. Ця згубна звичка торкнулася і України. Особливо поширена вона серед молоді.
(Слайд 3)
Про те, що курити шкідливо, напевно, знає кожен. Навіть сам надпис Міністерства охорони здоров’я на коробці сигарет попереджає про це. Беручи приклад з дорослих, часто це батьки, діти починають палити з 12 річного віку, а то і раніше. Так за статистикою, у світі кожні вісім секунд від куріння передчасно вмирає одна людина, а всього за рік – більше п’яти мільйонів осіб!!! В Україні від хвороб, пов’язаних з курінням, щороку помирає майже 100 тис. осіб.
Така страшна статистика має історичне коріння. Як саме розвивалося тютюнопаління, вас ознайомлять учні групи № 6.
Учень 1. (Слайд 4) Все почалося у 1492 році, коли Колумб висадився за океаном в далекій і невідомій країні. Там його здивовані матроси побачили схожих на фокусників людей, які згортали з сухого листя трубки, брали їх в рот і підпалювали... Тубільці втягували дим і випускали його назовні... Нещасні нерідко при цьому втрачали свідомість, входили в транс і навіть корчилися як від сильного болю, але, за їх словами, вже не могли жити без цього «табако»...
Всі ми знаємо, що поганий приклад може бути заразливим. Тютюн потрапив спочатку на кораблі Колумба, а потім з легкої руки його матросів — у Європу, де почав поширюватися по будинках і салонах шукачів гострих відчуттів. Втім, швидкому поширенню табакопаління почало сприяти не стільки людська цікавість, скільки жадання наживи і агресивна реклама.
Учень 2. (Слайд 5) Йшов час, і люди стали помічати негативну дію тютюну, особливо те, що він викликає залежність. В різних країнах почалися заборони на куріння. Наприклад, в 1680 році король Франції Людовик XIV видав наказ, згідно з яким торгівля тютюном дозволялася виключно аптекарям. В цьому ж році в Туреччині вийшов закон султана Мурада IV про смертну кару за куріння. Там за цей злочин саджали на кілок. В Англії в XVI столітті курцям відрубували голови і виставляли їх на площі з люльками в роті. В Персії - виривали ніздрі. В Італії вживання тютюну вважалося диявольською звичкою і курців відлучали від Церкви. П’ятьох ченців, яких спіймали коли вони курили, замурували живцем у монастирській стіні.
Учень 1. (Слайд 6)
В кінці XVI ст. англійці, сподіваючись на крупні бариші, завезли тютюн в «далеку Росію», але на перших порах вони зазнали фіаско. Через необережність курців в Москві та інших містах Росії почали траплятися пожежі...
Цар Михайло Федорович, побачивши, що справа прийняла настільки неприємний поворот, заборонив тютюн і навіть ввів різні покарання для тих, хто, незважаючи на заборону, продовжує балуватися небезпечним зіллям. Курців почали засилати до Сибіру, найзухвалішим з них виривали ніздрі, як небезпечним злочинцям... І народ був в цьому солідарний з урядом.
Учень 2.
Втім, до середини XVII ст.. не лише купці, але й багато державних чиновників зрозуміли, що завдяки торгівлі тютюном можна отримувати немалі гроші... Переслідування курців повсюдно почало сходити нанівець, і, нарешті, зовсім припинилося. Почалося швидке поширення тютюну по всьому світу, процес пішов, незважаючи ні на пожежі, ні на заперечення церкви, ні навіть на явне погіршення здоров'я новоявлених залицяльників заморського зілля. Цар Петро I, наслідуючи приклад європейських королів, високим указом дозволив ввезення тютюну до Росії, крім того цар залучав до куріння і придворних.
Учень 1. (Слайд 7)
Якось королева Англії Єлизавета застала за курінням письменника і філософа Уолтера Рейлі і сказала: «Навіть ви зі своїм розумом не зможете дізнатися, скільки важить цей дим. Але він зважив його, визначивши різницю між трубкою до і після куріння. З того часу багато води витекло в океан, багато сигаретного диму випущено людьми. За найприблизнішими підрахунками, кожного дня в світі його вага обчислюється в тисячах тон.
До 20 – 30-х р. XX ст. вже були такі люди, які курили протягом кількох десятиліть і встигли відчути наслідки – задишку, подразнення в горлі, ранковий кашель. Після закінчення Першої світової війни з’явилися перші жертви доти нечуваної хвороби – раку легень.
Слово вчителя. (Слайд 8)Куріння - велике лихо. Доведено, що паління тютюну призводить до виникнення різних захворювань, які спричиняють передчасну смерть людей. Кожні чотири хвилини помирає людина, смерть якої зумовлена курінням сигарет. Курець живе на 6-8 років менше, ніж його ровесник, який не палить. Висновок один: тютюнопаління - надзвичайне лихо і велика небезпека для здоров'я. Яка ж дія нікотину на організм людини? Нікотин - поширений соціальний наркотик. Курці шкодять не лише собі, а й людям, які перебувають поруч і дихають отрутою - димом. Імунна система курців дуже послаблена. Підвищується загроза виникнення раку легенів і горла, серцево-судинних, алергійних, інфекційних та багатьох інших захворювань, ураження плоду в утробі жінки-курця.
А зараз послухайте, що розповість нам організм курця- підлітка, словами медиків
1 учень. ( Сайд 9) Лікар- невропатолог. Паління викликає безперервне збудження, що ослаблює гальмівний процес, а це веде до виснаження нервової системи. Англійське прислів'я каже: « Курець пускає ворога в свої уста, який викрадає його мозок». У підлітка – курця погіршується пам'ять, він стає робити в 1,5рази помилок більше, ніж до паління. вчиться погано, а раніше вчився добре. Курець стає нервовий, вразливий, у нього знижується працездатність. Він конфліктує з учителями, сперечається з товаришами. Підліток курець зовсім змінюється, у нього порушується перебіг психічних процесів.
2 учень ( Слайд 10) Лікар- артролог . Курець підліток стає втомлюватись під час бігу або навіть від тривалої ходьби. З'явилися сильні болі в ногах. Йому загрожує облітеруючий ендартеріїт - ураження кровоносних судин нижніх кінцівок.
3 учень ( Слайд 11). Лікар- гастроентеролог. Підліток, який курить втрачає апетит, худне, шкіра обличчя жовтіє. Нікотин із слиною потрапляє в організм. Після кожної викуреної сигарети різко підвищується кислотність шлунку, їжа вчасно не перетравлюється, зростає загроза виникнення виразки дванадцятипалої кишки. У курця знижується апетит, він відста’ у розвитку від своїх ровесників.
4 учень ( слайд 12) Лікар- кардіолог. Кровоносна система, поки не одержує згубної отрути нікотину - здорова - може скорочуватися 100 тисяч разів за добу і перекачувати 100 тонн крові. Серцевий м'яз працює легко, ритмічно, не втомлюючись, забезпечуючи клітини організму достатньою кількістю кисню. Коли хлопчисько починає курити, число серцевих скорочень під впливом паління збільшується на 30-40 ударів за хвилину. Це відбивається на серцевому м'язі, він стає гірше працювати. Кровоносна система за добу одержує на 2-3 тонни крові менше, зношується, утомлюється, старіє.
5 учень (Слайд 13) Лікар – отоларинголог. Тютюновий дим подразнює слизові оболонки ротової та носової порожнини, дихальних шляхів. Піпліток- курець починає вранці кашляти, на уроках фізкультури не може пробігти три кола. Через те, що знижуються захисні властивості слизових оболонок, він часто хворіє на простудні захворювання. Тютюновий дим , потрапляючи у внутрішнє вухо, викликає запалення євстахієвої труби. Пошкоджуються слухові рецептори. У підлітків, які курять, часто з'являється біль у вусі, вони стають трохи недочувати.
6 учень (слайд 14) Лікар – офтальмолог. Нікотин пошкоджує органи чуття, знижується функція зорового нерва, порушується гострота зору, здатність розпізнавати кольори. Це приходить поступово: зникає сприймання зеленого, червоного, жовтого, синього кольорів. Підлітки-курці часто,недобачають написане на дошці, тому що пошкоджується зоровий нерв.
7 учень (слайд 15) Лікар – пульмонолог. У процесі викурювання цигарки тютюн і папір згоряють за високої температури. Вчені довели, що дим, який втягує курець, містить величезну кількість шкідливих речовин: нікотин, оксид карбону, мікродози синильної кислоти (ціаністий калій). Загалом сигаретний дим містить близько трьох тисяч відомих складових елементів. Дія більшості з них на організм ще не досліджена, однак добре відомо, що 16 з них можуть спричиняти рак. Ці речовини мають назву «канцерогени».
Канцерогени з димом потрапляють в дихальні шляхи й інші органи, накопичуються там та негативно впливають на них. Зокрема, куріння підвищує розвиток раку бронхів, глотки, легенів.
8 учень (Слайд 16) Лікар –косметолог.
А також кіріння згубно діє на шкіру, обличчя, губи, рот, зуби. А саме:
- Втрата природного кольору обличчя
- Гнійничкові висипання
- Пігментація
- Розширені пори, зморшки
- Раннє старіння шкіри
- Жовті зуби
- Поганий запах з рота
- Зубний камінь, карієс
- Рак
9 учень (Слайд 17). Лікар – гінеколог. Вагітність перебігає тяжко, удвічі частіше закінчується мертвонародженням. У жінок, що палять, в 2 - 3 рази частіше народжуються недоношені діти, а у 40% жінок, що викурюють більше 10 сигарет в день, маленькі діти мають схильність до судом і епілепсії. А з чим порівняти моральні страждання матері, довічне почуття провини, якщо дитина народилася мертвою чи з розумовими або фізичними вадами.
Учень 1 (Слайд 18)
Також проблемою є пасивне паління.
Це перебування людей, які не курять, у приміщенні, де інші люди курять тривалий час. У людей, які не курять, з’являються хвороби, притаманні курцям. 50% нікотину разом з димом залишається в повітрі, яким дихають, так би мовити, без провини винуваті.
Учень 2.
Якщо ви самі не палите, то уникайте вдихання чужого диму, який так само шкідливий.
· Діти курців ризикують швидше захворіти запаленням легенів, бронхітом, бронхіальною астмою.
· Дружина чоловіка, що палить, має 60% вірогідність отримати серцево-судинні захворювання.
Учень 1 (Слайд 19). Україна займає друге місце у світі по кількості випалених цигарок на людину. 15,5 млн. українців палять: 50% чоловіків, 25% жінок й 17% школярів.
Опитування Українського інституту соціологічних досліджень ім. Яременка показують, що 17% школярів починають палити цигарки до 11 років. Кожен п'ятий школяр в Україні у віці 11-12 років палить. За статистикою за рік українці викурюють 125 млрд. цигарок!
Учень 2(Слайд 20). За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, щорічно у світі від хвороб, викликаних палінням, помирають 5 000 000 людей:
- одна людина кожні 6 секунд;
- 10 чоловік за хвилину;
- майже 14,5 тисяч за день.
В Україні статистика ще більш смутна: через тютюн щорічно з життям прощаються 120 000 курців.
Соціальний педагог. (Слайд 21)
Вважаючи на таку страшну статистику було прийнято закон «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення». Цей Закон визначає основні принципи та напрями державної політики щодо попередження куріння тютюнових виробів, зниження рівня їх вживання серед населення, обмеження доступу до них дітей, охорони здоров'я населення від шкоди, що завдається їхньому здоров'ю внаслідок розвитку захворювань, інвалідності, а також смертності, спричинених курінням тютюнових виробів чи іншим способом їх вживання.
Учень 2 (Слайд 22) Згідно українського законодавства, куріння тютюнових виробів у місцях, де це заборонено законом, тягне за собою накладення штрафу від 54 грн. і вище. Такими місцями є громадські місця: заклади охорони здоров’я, навчальні заклади незалежно від форми власності і підпорядкування, у спортивних спорудах; у закладах, підприємствах та організаціях культури; у залах очікування пасажирів на залізничних, авто - і аеровокзалах; у вагонах поїздів, автобусах, таксі, включаючи маршрутні таксі, тролейбусах, трамваях, метрополітені; у ліфтах жилих будинків, на територіях дитячих майданчиків тощо. Також заборонено продаж сигарет неповнолітнім. З 1 січня 2011 р. Вступив у дію закон про заборону реалізації сигарет поштучно, а також щодо реклами тютюнових виробів.
Учень 1 (Слайд 23) Стаття 175-1. Куріння тютюнових виробів у заборонених місцях
Куріння тютюнових виробів у місцях, де це заборонено законом, а також в інших місцях, визначених рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради, — тягне за собою попередження або накладення штрафу від одного до п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, — тягне за собою накладення штрафу від п'яти до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Соціальний педагог. Є така казка. У далекому минулому, коли тютюн тільки завезли у Вірменію, біля підніжжя Арарату жив добрий і дуже мудрий старий. Він відразу не злюбив це зілля і намагався переконати людей не вживати його.
Одного разу він побачив, як купці розклали свій отруйний товар. Вони І кричали:
— Божественне листя! Божественне І листя! У ньому засіб від усіх хвороб!
Навколо них зібралося багато народу. Підійшов і старий:
— Це «божественне листя» приносить людям користь: у будинок курця не зайде лиходій, його не вкусить собака, він ніколи не постаріє.
Купці з подивом подивились на старого:
— Ти правий, мудрий діду,— сказали вони. - Але звідкіля ти знаєш про такі чудові властивості «божественного листя»?
Старий усміхнувся і пояснив:
— Лиходії не зайде в будинок курця, оскільки у того, хто віддає багато грошей за тютюн і стає бідним, Нічого красти. Крім того, від куріння він буде кашляти всю ніч, а злодій не заходить у будинок людини, що не спить. Через кілька років куріння людина ослабне, в неї почнуть боліти ноги, вона ходитиме з паличкою. А який же собака вкусить людину із ціпком у руці? І, нарешті, курець ніколи не постаріє, тому що помре замолоду.
Відійшли люди від купців.
           Гадаю варто прислухитися до слів мудреця. Смертельна доза нікотину для людини-50-75 мг. Викурюючи 20-25 сигарет на день, людина дістає смертельну дозу нікотину. У французькому місті Ніцці 1934 року гурт молоді влаштував змагання: хто викурить найбільше цигарок? Переможець мав одержати приз. Виграли двоє, але нагороду «переможці» не змогли одержати. Викуривши по 60 цигарок, вони померли. Однорічна дитина отруїлась, з'ївши цигарку.
(Слайд 24)«Кожна людина має свободу вибору. Кожен сам вирішує, курити чи не курити, зміцнювати своє здоров'я фізичними вправами чи рости хирлявим слабаком. Проте правильний вибір може зробити тільки той, хто вже здатний відповідати за свою поведінку, за своє здоров'я та за своє майбутнє взагалі». А що таке здоров'я? Здоров'я — найбільше багатство. Погляньте на це прислів'я: «Бережи одяг, доки новий, а здоров'я — доки молодий». Правильно робить той, хто розумно виконує правила поведінки), а якими слід жити в суспільстві. Бо, поки ти молодий і в тебе здорове тіло, цей дар природи треба берегти. Втратити ж все легко, тільки повернути іноді важко, а то й неможливо. Люди кажуть: «Є каяття, та нема вороття».
Пам'ятайте, що рости здоровими і сильними вам допоможуть уроки фізкультури, заняття у спортивних секціях, а найбільше — здоровий спосіб життя.
(Слайд 25) Не прокури своє життя!

Заняття з елементами тренінгу 
"Геть куріння, ми здорове покоління"
Мета:  доповнити і розширити знання учнів про куріння та його вплив на здоров’я, з’ясувати причини і наслідки вживання тютюнових виробів, аналіз існуючих у молодіжному середовищі міфів про них; формувати негативне ставлення до тютюнопаління.
Обладнання та матеріали:  аркуші паперу А4, зошити, фломастери, олівці, маркери, скоч, стікери.
Що підготувати заздалегідь: плакат «Правила групи», плакат «Дерево» (очікування), повідомлення про куріння.
Хід тренінгу:
 І. Вступна частина. Знайомство.
 Під час знайомства важливо називати власні  імена. Кожен учасник малює себе у вигляді будь-якого образу і підписує малюнок. Уміння малювати не оцінюється. Потім по колу учасники представляються та роз’яснюють, що зображено на малюнку. Тренер може запитати, що сподівається отримати кожен учасник. Під час знайомства можливо також використовувати самопрезентації по принципу: «Мій найкращій друг сказав би про мене…», «Я не хочу вихвалятися, але…».
ІІ. Правила групи.
Соціальний педагог:  
- Давайте перечитаємо правила групи. Чи згодні ви з ними? Які з правил потрібно змінити?
1. Щирість і відвертість. Виражати почуття. Не говорити неправду – краще відмовитися від відповіді, ніж спонукати групу хибної думки та переінакшувати дійсність.
2. Відповідальність під час обговорення. Починати висловлювання зі слова «Я». Дотримуватися правил. Не відволікатись.
3. Конфіденційність. Не обговорювати те, що відбувалося в групі, а також її учасників за межами групи.
4. Повага до іншого. Не перебивати, не ображати, не заподіювати фізичного збитку. Не оцінювати інших. Не говорити про присутніх у третій особі, а звертатися прямо до них.
5. «Тут-і-зараз». В групі обговорюються лише події, що відбулися в цей час і саме зараз. Це дуже важливо.
6. Активно брати участь в роботі групи. Виражати свою думку. Повідомляти про труднощі участі в групі.
Соціальний педагог:
- Сьогодні ми з вами будемо обговорювати важливу тему куріння і здоров’я. На стікерах запишіть очікування і розмістіть їх на стовбурі дерева очікувань.
  Вправа. Мозковий штурм.
 У на с є два ватмани прошу подумати іозвучити, а потім написати причини «Чому люди палять?» і «Чому люди не палять?».
Учні по черзі називають і записують свої міркування.
Причини
     Чому люди палять                            Чому люди не палять
 - Модно                                                      - Щоб зберегти здоров’я
- Щоб виглядати дорослим                       -  Щоб зупинити погіршення здоров’я
-Самоствердження за допомогою тютюну                                                     
- За компанію                                                 -  Прагнуть не мати шкідливих звичок        
- Щоб бути «як усі»                                   - Мають сильну волю, характер
- Наслідують «авторитета»                       - Знають про шкідливий вплив   цигарок
- Бачать з дитинства як палять батьки
  і вважають це за норму
- Не впевнені в собі
 Соціальний педагог:
- Ми переконались, що причини чому люди палять можуть бути різними. А які наслідки можуть бути у курців?
 (Об’єднання учнів у дві групи за допомогою червоних і білих кульок, що учні дістають зі скриньки.)
Робота в групах
Завдання для груп
І. Намалювати плакати
1. До чого найчастіше призводить куріння.
2. Що я буду робити, щоб не курили мої друзі і я сам.
 ІІ. Презентація плакатів
Руханка. Атоми – молекули.
 Міфи і факти про куріння.
 Мета: розвінчувати міфи про куріння.
1.     Роздати учням по 2 кружечки: червоний і зелений.
2.     Соціальний педагог зачитує твердження, а учні піднімають зелений кружечок – якщо погоджуються з цим твердженням, червоний – якщо не погоджуються.
3.     Вислуховуємо учнів, що підняли зелений кружечок.
4.     Надаємо слово тим, хто має протилежну точку зору.
 Міф.
Куріння підбадьорює та підвищує працездатність.
Факт.
Давно спростована думка про те, що куріння знімає стрес. Навпаки, воно призводить до нервозності й бажання закурити наступну сигарету.
Міф.
Краще курити, ніж товстіти.
Факт.
Лікарі довели, що більшість людей вже через рік після відмови від нікотину втрачають усі зайві кілограми. Пацієнтам, які відмовилися від куріння та протрималися впродовж двох років, ожиріння загрожує менше, ніж запеклим курцям. Окрім того, серед товстунів курців анітрохи не менше, ніж серед тих, у кого немає проблем із зайвою масою тіла. Саме по собі куріння на масу тіла ніяк не впливає, воно лише послаблює відчуття голоду. Доведено й те, що багато колишніх курців використовують їжу як замінник сигарети, саме це й збільшує їхню масу. Варто також зауважити, що куріння шкідливіше від зайвої ваги.
Міф.
Куріння допомагає думати.
Факт.
Радше навпаки. Причина зниження інтелекту криється у відкладеннях кальцію в судинах. Вони заважають кровообігу та збагаченню мозку киснем, що призводить до зниження мозкового потенціалу.
Міф.
Легкі сигарети не дуже шкідливі для здоров’я.
Факт.
На жаль, вони не менш шкідливі, ніж звичайні. Використовуючи легкі сигарети, курці затягуються частіше та глибше, що призводить до раку легенів.
Міф.
Пасивне куріння є безпечним.
Факт.
Насправді, воно, навіть, небезпечніше, ніж звичайне. Сигаретний дим поділяють на два струмені: основний і побічний. Перший потрапляє в легені під час затягування, а другий виходить від вогника, що жевріє на кінці сигарети, де концентрація шкідливих хімічних речовин у 50 – 100 разів більша. У родинах, де батьки постійно курять, дитина в 4 -5 разів частіше хворіє, у неї порушується розумовий і психічний розвиток.
Інформаційне повідомлення про наслідки куріння.
 Вплив тютюнового диму на організм людини.
- У процесі викурювання цигарки тютюн і папір згоряють за високої температури. Вчені довели, що дим, який втягує курець, містить величезну кількість шкідливих речовин: нікотин, оксид карбону, мікродози синильної кислоти (ціаністий калій). Загалом сигаретний дим містить близько трьох тисяч відомих складових елементів. Дія більшості з них на організм ще не досліджена, однак добре відомо, що 16 з них можуть спричиняти рак. Ці речовини мають назву «канцерогени».
   Канцерогени з димом потрапляють в дихальні шляхи й інші органи, накопичуються там та негативно впливають на них. Зокрема, куріння підвищує розвиток раку бронхів, глотки, легенів.
 Злоякісні пухлини виникають переважно в тих органах, де затримуються і накопичуються канцерогенні речовини. Рак дихальних шляхів (гортані, голосових зв’язок, легенів, трахей) буває внаслідок вдихання тютюнового диму. Обстеження хворих на рак гортані показало, що 97,7% з них курили.
    Рак органів травлення (порожнини рота, стравоходу, шлунка) виникає в разі проковтування тютюнової смоли зі слини, а також диму. Підраховано, що курці хворіють на рак шлунка в 2,4 раза частіше від некурців.
    Пухлини нирок і сечового міхура – внаслідок вмісту канцерогенів у сечі. Серед захворілих на рак сечового міхура 96%  - курці.
    Куріння не рідко стає причиною раку губи, який у курців реєструється у 3,6 раза частіше, ніж у людей, що не курять.
  Зворотній зв’язок.
 Вправа    «Відкритий мікрофон».
А, зараз, будь ласка, продовжіть речення:  Я дізнався…
(По колу учні продовжують речення)
 Здійснення очікувань.
Соціальний педагог:
Чи здійснились ваші очікування?
Підійдіть до плакату і розмістіть свої очікування на ту висоту дерева, якої ви досягли на сьогоднішньому тренінгу.
(Учні розміщують папірці з очікуваннями)
 Соціальний педагог:
- Жодне з очікувань не залишилось на стовбурі дерева, отже є результати нашої з вами роботи.
Дякую, за чудову атмосферу, змістовні відповіді на сьогоднішньому занятті.







«Гідність в нашому житті»

Соціально – перетворювальне заняття з елементами тренінгу для підлітків, схильних до правопорушень


“Виховання людської особистості — це насамперед виховання почуття власної гідності”

В.О.Сухомлинський
Мета заняття:
• Дати підліткам уявлення про такі моральні поняття як "гідність", "повага гідності", "самоповага".
• Вчити аналізувати моральні поняття, добирати протилежні за змістом поняття, наводити приклади їх прояву.
• Вчити поважати гідність інших людей, виявляти самоповагу.
• Збагачувати уявлення підлітків про власну гідність у процесі суб’єкт-суб’єктної взаємодії.
• Створювати ситуацію успіху та надавати підліткам права вибору для формування позитивної Я-концепції за допомогою інтерактивних методів виховної роботи.
Обладнання: стаття В.О. Сухомлинського «Що таке гідність особистості, і як ї виховати», стікери, плакат будиночка, аркуші А4.

Соціальний педагог. У житті людина зустрічається з красою й підлістю, радістю й горем» у її духовному житті бувають години торжества й години страждання… бувають такі повороти й збіги обставин, коли необхідно відмовитися від задоволення й піти на жертву, в ім’я блага близької людини… Треба піднятися силою своїх думок, переконань над почуттями й емоційними поривами. Все це вимагає гідності. Гідність – це мудра влада тримати себе в руках.
Гідність повинна стати самою сутністю твоєї духовної культури, негідне нехай викликає в тебе презирство й огиду…
І. Вправа «Мій портрет в променях сонця». (6 хв)
Соціальний педагог: Намалюйте сонце, в центрі сонячного кола напишіть своє ім'я або намалюйте свій портрет. Потім уздовж кожного проміння напишіть всі свої переваги, все хороше, що ви про себе знаєте. Постарайтеся, щоб було якомога більше промінів.
Це буде відповідь на питання: «Чому я заслуговую на повагу?»
2. Правила роботи групи. (10 хв)
Соціальний педагог.
Як завжди на початку роботи нам потрібно прийняти правила роботи в групі.
Найважливішими з них є наступні:
1. Щирість і відвертість. Виражати почуття. Не брехати – краще відмовитися від відповіді, ніж спонукати групу хибної думки та переінакшувати дійсність.
2. Відповідальність під час обговорення. Починати висловлювання зі слова «Я». Дотримуватися правил. Не відволікатись.
3. Конфіденційність. Не обговорювати те, що відбувалося вгрупі, а також її учасників за межами групи.
4. Повага до іншого. Не перебивати, не ображати, не заподіювати фізичного збитку. Не оцінювати інших. Не говорити про присутніх у третій особі, а звертатися прямо до них.
5. «Тут-і-зараз». В групі обговорюються лише події, що відбулися в цей час і саме зараз. Це дуже важливо.
6. Активно брати участь в роботі групи. Виражати свою думку. Повідомляти про труднощі участі в групі.
- Можливо, ще хтось хоче додати правило у нашій роботі.
(Після того, як правила визначені, необхідно дати можливість піти тим, хто не може або не хоче їх виконувати)
( Ці правила я записую на окремому плакаті).
4. Вправа "Наші очікування". (10 хв)
- Ви отримали кольорові стікери, вирізані у формі слідів, на яких вони записують свої очікування. Сліди ведуть до будиночка, де здійснюються їх очікування.
ІІ. Вправа "Знайди протилежне слово".
- На дошці записано слова у дві колонки. Вам треба знайти протилежні за значенням слова та з'єднати їх стрілочками:

Терпимість                                             Байдужість
Гордість                                                Працелюбність
Повага                                                  Любов
Гідність                                                 Злість
Неохайність                                           Жорстокість
Чуйність                                               Скромність
Ненависть                                             Неповага
Лінощі                                                 Чистота
Доброта                                               Нетерпимість

ІІІ. Інформаційне повідомлення. (5 хв)
- Подивіться на свої руки. Ваші пальці схожі? Вони однакові чи різні? Так і в людському середовищі не буває людей із зовсім однаковими думками, вчи-нками та відчуттями. Ми — різні і тому цікаві один одному. Одні захоплюється точними науками, інші мистецтвом, а ще хтось — спортом. Одні — великі й си¬льні, інші — легкі й граціозні. Одні люди добріші, а інші — жорстокі чи бай¬дужі, одні більш розумні, інші — не дуже; одні завжди обманюють, а від ін¬ших ніколи не почуємо брехливого слова.
Так, люди різні, але всі люди на планеті Земля повинні пам'ятати одне правило: треба прожити життя з гідністю.
ІV. Мозковий штурм «Що заважає людям поводитися гідно» (10 хв)А зараз, я попрошу вас, висловити свої думки про те, що заважає людям поводитися гідно, і записати відповіді на плакаті.
(Після проведення мозкового штурму слід узагальнити відповіді учасників)
V. Оповідання Василя Сухомлинського "Гідність".(5 хв)Є така тонка і ніжна, сильна і мужня, недоторкана і незламна річ — гідність людської особистості. У житті людина зустрічається із красою і підлістю, радістю і горем; у ї духовному житті бувають години торжества і години страждання; душу її стрясає всепоглинаюча любов і відчуття мерзенності; бувають такі повороти і збіги обставин, коли треба відмовитися від задоволення й піти на жертву в ім'я блага рідної близької людини, особливо блага дружини і дітей, треба піднестися силою своїх думок, переконань над почуттями й емоційними поривами.
Усе це вимагає гідності. Треба з гідністю жити, працювати, з гідністю переживати радість і горе, з гідністю хворіти і зустрічати свою останню годину. Гідність — це мудра влада тримати себе в руках. Благородство твоєї людської особистості виявляється в тому, наскільки мудро і тонко ти зумів визначити, що гідне і що негідне. Гідне повинно стати самою суттю твоєї духовної культури, негідне нехай викликає в тебе презирство й огиду.
Обговорення оповідання Василя Сухомлинського "Гідність". - Що ж це таке — гідність?
- Що означає вислів "поважати власну гідність"? "Гідність інших"?
VІ. Вправа «Як поводитися гідно у конфліктній ситуації» (10 хв)
Соціальний педагог.
Кожен з нас час від часу потрапляє в конфліктні ситуації: із кимсь свариться, зазнає незаслужених звинувачень. Кожен по-своєму виходить із подібних ситуацій — хтось ображається, хтось «дає здачі», хтось намагається знайти конструктивне вирішення. Чи можна вийти з конфліктної ситуації гідно, зберігши власне достоїнство і не принизивши іншого?
Давайте пригадаємо ситуацію, в яку потрапляв багато хто з вас. Хто хоче розповісти ситуацію, коли його чи кого-небудь зі його знайомих скривдили. Цей учасник виступить у ролі того, кого скривдили, а інший у ролі кривдника. Учасникам потрібно розіграти цю сцену. Використовуючи запропоновану нижче схему, «скривджений» спробує гідно вийти із ситуації. Наприклад, мама дорікає сину при друзях за те, що він не вимив посуд.
Схема гідного виходу із ситуації:1. Почни розмову з конкретного і точного опису ситуації, що тебе не влаштовує: «Коли ти накричала на мене при хлопцях...».
2. Вирази почуття, що виникли в тезує у зв’язку з цією ситуацією і поведінкою людини стосовно тебе: «...я почуваюся незручно...».
3. Скажи людині, як би тобі хотілося, щоб вона вчинила. Запропонуй їй інший варіант поведінки, що влаштовує тебе: «...тому наступного разу я прошу тебе висловлювати свої зауваження не у присутності моїх друзів...».
4. Скажи, як ти вчиниш у випадку, якщо людина змінить свою поведінку: «...тоді я прислухатимуся до твоїх зауважень».
5. Запропонуйте виконати це завдання декільком парам учасників.
6. Обговорення: учасники групи висловлюють свою думку про те, чий вихід із ситуації виявився найвдалішим і чому.
VІІ. Обговорення. (10 хв)
— Яка поведінка людини допомагає успішному спілкуванню?
— Як впливає комплімент на самооцінку людини?
— Які способи вирішення конфліктних ситуацій ви знаєте?
VІ. Підведення підсумків. (5 хв)
Соціальний педагог:
Дякую вам за роботу. Всі ви змогли сьогодні показати себе з кращого боку. Сподіваюсь, що такими активними, уважними один до одного ви будете завжди. На закінчення нашого заняття я хотіла б зачитати слова 9 негідних речей, які визначив Василь Олександрович Сухомлинський.
Дев’ять невартих речей, на презирстві до яких будується переконаність і емоційний світ морально порядної, духовної людини:
1. Негідно добувати своє благополуччя, радість, задоволення, спокій за рахунок утиску, невлаштованості, прикрості, неспокою іншої людини.
2. Негідно залишати товариша в біді, небезпеці, проходити байдуже повз чуже страждання.
3. Негідно користуватися результатами праці інших, ховатися за чужу спину.
4. Негідно бути боязким, розслабленим, ганебно проявляти нерішучість, відступати перед небезпекою, пхикати.
5. Негідно давати волю потребам і пристрастям, які ніби звільнилися з-під контролю людського духу.
6. Негідно мовчати, коли твоє слово – це чесність, шляхетність і мужність, а мовчання – малодушність і підлість; негідно говорити, коли твоє мовчання – чесність, а слово – малодушність, підлість і навіть зрадництво.
7. Негідно справжньої людини брехати, лицемірити, плазувати, підлаштовуватися під чиюсь волю, не мати власного погляду, втратити своє обличчя.
8. Негідно легковажно кидатися словами, давати нездійсненні обіцянки.
9. Неварта надмірна жалість до себе, як і безжалісне ставлення, байдужість до іншої людини.
VІ. Вправа «Завершення речення». (4 хв)
Мета: забезпечити зворотній зв'язок щодо основних моментів вивченого матеріалу.
- Візьміть аркуші паперу де записані 4 незавершених речення:
—Я дізнався, що...
—Мене здивувало, що ...
—Мені сподобалося, що...
—Можливо, було б краще, якби...
Ваше завдання записати свої відповіді.
(Якщо дозволяє регламент заняття, корисно, щоб кожний учасник повідомив свої записи групі).

Немає коментарів:

Дописати коментар